Zapobiegaj starczym chorobom mózgu

Aleksander Imich żył 111 lat.

Urodził się w Polsce. Był chemikiem i parapsychologiem, bardzo aktywnym do późnych lat życia.

“Nigdy nie myślałem o tym, że dożyję takiej starości”- powiedział podczas wywiadu tuż po wpisaniu go do Księgi Rekordów Guinnessa w 2014 r.

Dla upamiętnienia tego rekordu dziennik Daily Mail opublikował chronologiczną listę wydarzeń historycznych mających miejsce podczas życia Imicha.

1903- po raz pierwszy pojawia się w sprzedaży pluszowy miś Teddy Bear

1905- Einstein ogłasza światu równanie E=mc2

1908- pierwszy ford model T opuszcza fabrykę w Detroit.

1912- tonie Titanic

1914- rozpoczyna się pierwsza wojna światowa

1923-pierwsza transatlantycka emisja ludzkiego głosu drogą radiową

1928- Alexander Flemming wynajduje penicylinę

1939- rozpoczyna się druga wojna światowa

1955- w Kalifornii zostaje otwarty pierwszy park rozrywki  Disneyland

1963- zostaje zamordowany prezydent Kennedy

1969- pojawia się Internet, a pierwszy człowiek ląduje na księżycu

1977- w kinach premierę mają Gwiezdne Wojny

1986- ma miejsce katastrofa Challengera

1989-upada mur berliński

1997- ginie Diana, księżna Walli

2001- w Internecie pojawia się Wikipedia

2005- wchodzi YouTube

2009- Obama zostaje pierwszym, czarnoskórym prezydentem Stanów Zjednoczonych

Ciekawe jest to, że stulatkowie i superstulatkowie mają podobny profil życiowy.

Charakteryzuje go bogate w doświadczenia, często trudne życie, a także umiejętność stawiania mu czoła, pozytywne nastawienie i nieugiętość w obliczu przeszkód.

Posiadanie określonej, wielkiej pasji, która dostarcza satysfakcji, szczęścia i nadaje życiu sens. A także wysoka aktywność, nawet po przejściu na emeryturę.

Istnieje wiele dowodów na to, że do podstawowych czynników mających wpływ na zachowanie młodości należy aktywny i elastyczny umysł zdolny do dalszej nauki.

Brak ćwiczeń umysłowych powoduje utratę neuronów oraz połączeń nerwowych, tym samym zmniejszając zdolność reagowania.

Dlatego gimnastyka mózgu jest taka ważna.

Pionierem w propagowaniu ćwiczeń umysłowych  jest neurobiolog Shlomo Breznitz:

“Istnieje pewna rozbieżność pomiędzy tym co jest dla danej osoby dobre, a tym, na co ma ochotę. Ludzie, a przede wszystkim osoby starsze, lubią robić wszystko tak samo, jak robili od zawsze. Problem w tym, że gdy mózg wytwarza bardzo silne nawyki, nie  potrzebuje już  procesu myślenia. Wszystkie czynności wykonywane są automatycznie, z dużą prędkością i wydajnością, można więc powiedzieć, że w sposób bardziej opłacalny.

Ponieważ mamy skłonność do kurczowego trzymania się rutyny, jedynym sposobem na to by się z niej wyrwać, jest skonfrontowanie mózgu z nowymi informacjami.”

Otrzymując nowe impulsy, mózg wytwarza nowe połączenia międzyneuronalne rewitalizując się jednocześnie. Dlatego takie ważne jest, by być otwartym na zmiany, nawet jeśli odrobinę podnosi się poziom niepokoju spowodowany opuszczeniem strefy komfortu.

“Zaczynasz trenować mózg, koncentrując go po raz pierwszy z nową czynnością. Wydaje się ona bardzo trudna, lecz z czasem gdy się z nią oswajasz, ćwiczenia przynoszą postęp. Przy drugim podejściu zdajesz sobie sprawę, że idzie Ci lepiej, a nie gorzej bo jesteś w tym coraz sprawniejszy. Efekt, jaki to ma na stan ducha człowieka, jest fantastyczny. Następuje samoistna transformacja, która nie tylko wpływa na osiągnięte rezultaty, ale również na postrzeganie samego siebie.”

Nasze neurony starzeją się, ale ten proces możemy spowolnić dzięki wysiłkowi intelektualnemu, ciekawości i zapałowi do nauki. Codzienne uczenie się czegoś nowego, gry, interakcje miedzypersonalne wydają się kluczowe dla umysłowego anti- agingu.

Im więcej działań w tym temacie, tym większe korzyści dla naszego umysłu.

Czytajcie, dowiadujcie się, pasjonujcie, dajcie się pochłonąć, zaryzykujcie czasem, poznawajcie nowe.

Dla neuronów zaleganie na kanapie i ogladanie niezbyt rozwojowych programów telewizyjnych to katastrofa.

Szczegolnie jeśli odbywa się to codziennie i bez innych korzystniejszych stymulacji.

🍀Aga to ja🍀

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

twenty − 6 =

Do góry strony
%d bloggers like this: