Zdrowa flora jelitowa – wierni przyjaciele

 

 

Ludzkie ciało jest zamieszkiwane przez miliardy bakterii.

Ilość i jakość flory jelitowej, jest kształtowana od pierwszych chwil życia i ma na nią wpływ już rodzaj porodu.

Flora podlega ciągłym zmianom i sporo czynników zewnętrznych, na które mamy wpływ, zaburza ją albo stabilizuje.

Jelita to nie tylko trawienie i wchłanianie substancji odżywczych. To także główny organ układu immunologicznego, chroniącego nas przed chorobami.

Pełni także ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego co oznacza, że wpływa na poziom szczęścia!  

Rodzaj bakterii i ich ilość determinują również procesy starzenia organizmu.

Przy tak wielu aspektach warto zwrócić uwagę na sposoby zachowania równowagi mikrobioty jelitowej.

Dbałość o stan jelit odwdzięczy się zdrowiem, również psychicznym, wolniejszym starzeniem, mniejszą skłonnością do infekcji i dobrym humorem.

Gdy dochodzi do niekorzystnych zmian w składzie flory, przewagę liczebną uzyskują niekorzystne szczepy bakteryjne.

Niszczą one bardzo cenną warstwę ochronną ściany jelita, powodując wzrost wchłaniania toksyn.

Zaburzają syntezę witamin i aminokwasów niezbędnych do utrzymania pozytywnego myślenia.  

Wywołują silne zmęczenie, depresję, problemy skórne np.trądzik, uczulenia, infekcje itp.

Tą cenną barierę jelitową uszkadzają  także antybiotyki, NLPZ -niesteroidowe leki przeciwzapalne, GKS- glikokortykosteroidy, IPP- inhibitory pompy protonowej, nieprawidłowa dieta, stres, nadmierny wysiłek fizyczny, wiek itp.

Dla przykładu: zdarza się, że po jednorazowej antybiotykoterapii flora jelitowa odbudowywuje się nawet dwa lata!

Dieta bogatobiałkowa również  prowadzi do rozszczelnienia owej bariery jelitowej i zmniejszenia transportu składników odżywczych.

Także intensywny trening powoduje spadek ukrwienia jelit i zaburzenia eliminacji toksyn.

Takie długoczasowe zakłócenie budowy i funkcji bariery jelitowej prowadzi ostatecznie do zniesienia jej selektywnej przepuszczalności i pojawienia się dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego często kwalifikowanych jako zespół zaburzeń zwanych zespołem jelita nadwrażliwego z nieprzyjemnymi tego symptomami jak biegunki, zaparcia, wzdęcia, nietolerancje pokarmowe.

Jak więc wspierać swoich przyjaciół zamieszkujących nasze jelita?  

Sięgajmy po leki tylko w razie konieczności. Stosujmy żywność naturalną,  jak najmniej przetworzoną.

Flora jest bardzo wrażliwa na rodzaj spożywanych pokarmów. Jej skład zmienia się błyskawicznie : już po 1-3 dniach.

Bardzo pozytywnie na odbudowanie już uszkodzonej/zaburzonej, jest spożywanie pre-biotyków.

Są to takie produkty/potrawy, które spożywane w sposób regularny stopniowo pomagają dobrym bakteriom zasiedlać się na nowo.

Zwróćmy uwagę szczególnie na zupy typu krem, z których poularna marchewkowa wiedzie prym, ale też dyniowa czy ziemniaczana się sprawdzi.

Osobiście takie zupki zagęszczam płatkami owsianymi. To taki polski żeń szeń o szczególnych pro zdrowotnych właściwościach. Nie gotuję ich, tylko wsypuję do garnka z podgotowanymi warzywami, zostawiam do napęcznienia i blenduję. Owies  warto wprowadzić  w codzienną listę spożywanych produktów.

Western lifestyle oznacza duże spożycie czerwonego mięsa, mięsa przetworzonego, żywności typu fast food, rafinowanej, zawierającej cukry proste i niską ilość warzyw i owoców.

Taki schemat jedzenia niekorzystnie wpływa na mikroflorę. Suplementujmy probiotyki czyli  żywe kultury bakterii szczególnie jeśli istnieją czynniki redukujące “korzystnych” lokatorów jelita jak np. intensywny wysiłek fizyczny.

Probiotyk wg.definicji WHO to żywe mikroorganizmy, które podane w odpowiedniej ilości mają korzystny wpływ na zdrowie gospodarza. Polski rynek probiotyczny oferuje znaczną liczbę tego rodzaju produktów. Należy jednak pamiętać, że większość z nich jest zarejestrowana jako suplement, a to oznacza łagodniejsze obostrzenia przy wytwarzaniu, rejestracji  i kontroli jakości aniżeli ma to miejsce w przypadku produktów rejestrowanych jako lecznicze. W związku z powyższym należy poszukiwać produktów wysokiej jakości,  których skuteczność jest potwierdzona badaniami naukowymi. Wybór idealnego preparatu powinien być dokonywany na podstawie obserwacji reakcji organizmu na zastosowany probiotyk.

Podsumowywujac dla spowolnienia procesów starzenia, zwiększenia odporności na infekcje i alergie oraz dla zachowania dobrego nastroju zwróćmy uwagę na stan naszej flory jelitowej, który będzie manifestował się konkretnymi symptomami. Znaczną część tych objawów można zredukować stosując prawidłową dietę prebiotyczną i ewentualnie uzupełniając ją o probiotyki. Odzyskujemy w ten sposób prawidłowy poziom “przyjaciół” czyli bakterii mających zbawienny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne!

🍀Aga to ja🍀

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

3 × 4 =

Do góry strony
%d bloggers like this: